úterý 11. října 2016

Půlroční koláče...


... tyhle koláče jsou prostě boží! Recept na ně měla mamka dlouhá léta založený a vzpomněla si na něj, když jsme hledaly, co bychom upekly na mou svatbu... tenkrát jsme je napekly poprvé a hned několik dávek... snědli se rychleji než bys řekl švec a od té doby je pečeme několikrát do roka ke každé vhodné příležitosti... mizí stejně rychle... což mi nějak nesedí k názvu :) 
... dokonce jsem si i velikonoční koledníky naučila a víc jak na malovaná vajíčka se k nám vždy těší na koláčky :)


... jsou z kynutého těsta, které se ale nenechává kynout... plnit je můžete tvarohovou, makovou či ořechovou nádivkou a nebo povidlím, s tím si taky rozumí ;)... já tedy za sebe můžu říci, že nejvíc mi šmakují s tvarohem :)

... a tady je recept i pro vás ;) abych o nich pořád jen nebásnila - tož zkuste sami a uvidíte ;) a dejte mi vědět!! :)

500g hladké mouky
1 prášek do pečiva
250g másla (nastrouhaného)
2 vejce
40g droždí
špetka soli
trocha mléka na kvásek
1lžička cukru do kvásku

... nejdříve si nechte vykynout kvásek (kvasnice, vlažné mléko a lžička cukru) a ten pak smíchejte s ostatními přísadami - já dávám do mísy mouku s práškem a špetkou soli, na to nastrouhám máslo, pak udělám důlek a rozbiji do něj dvě vajíčka a zaleji vzešlým kváskem...
... pak vše smíchám a na vále vypracuji rukama těsto... pokud jste zvyklý, rozhodně si můžete práci usnadnit robotem :)

... když je těsto krásně propracované a vláčné tak ho po částech vyválejte asi na 3-5mm tlustou placku, vykrajujte čtverečky, plňte vybranou náplní a zabalte do šátečků... mě se osvědčilo, že je lepší těsto tenčí a šáteček z menšího čtverce... při pečení naběhnou a pokud jsou tlusté nebo velké, tak mají  tendenci se rozbalovat... což ale nic nemění na jejich chuti ;)

... peču je v troubě rozpálené cca na 180st. než začnou růžovět... u mé trouby je to cca 10-15min, ale orientujte se podle zkušeností s tou vaší, protože třeba u mamky či na chalupě je to úplně jinak ;)
... po vyndání z trouby je obalte v moučkovém cukru (stejně jako vanilkové rohlíčky ;))

... tak dobrou chuť ;)







Vaše Šárka ♥


PS...dneska byli naši na vstupní prohlídce u mého zubaře (narozdíl ode mě oni z něj strach nemají, jen jejich zubařka odešla do zaslouženého zubařského důchodu ;) a mamka říká - nás sem objednala dcera, to je ta s tím medvědem... "ááá, pani Svobodová" dostalo se jí odpovědi od pani doktorky....

... tak vida, já věděla, že mé jméno jednou přeci jen vejde ve známost... ;)



... tak pokud tuto podivuhodnou dvojici potkáte, jsme 100% na cestě k zubaři, jen se tak neusmívám :)
... tož krásný večer ;) a nezapomeňte si před spaním pořádně vyčistit zoubky ;P






Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu a pokud mi budete chtít zanechat komentář, předem moc děkuji ;) Vážím si toho a uděláte mi určitě radost ;)!